Meta description – czym jest i jak je stworzyć?

Chcesz, by użytkownicy chętniej odwiedzali Twoją witrynę oraz jej podstrony? Jednym z elementów, którym możesz się przyjrzeć, jest meta description. Ma ono znaczenie również dla pozycjonowania strony internetowej. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest meta opis i jak poprawnie go stworzyć.

Czym jest meta description?

Meta description jest krótkim tekstem wyświetlającym się w rezultatach wyszukiwania Google pod linkami. W obrębie witryny każda z podstron może posiadać swój meta opis wskazujący, co użytkownik znajdzie w danym miejscu serwisu.

Długość meta opisu powinna wynosić od 120 do 160 znaków ze spacją. W przypadku dłuższej treści Google może obciąć część znaków i sprawić, że użytkownik nie zobaczy  całego opisu w rezultatach wyszukiwania. Nie warto jednak spędzać mnóstwa czasu na dokładnym dopasowywaniu długości meta opisów do wymagań wyszukiwarki. Podczas pozycjonowania o wiele ważniejsze są teksty umieszczone na stronach internetowych, a nie idealne meta description. Opis ma przede wszystkim zachęcać użytkownika do odwiedzenia podstrony i w ten sposób zwiększać ruch w witrynie.

Dlaczego stosuje się meta description? Jak wpływa ono na pozycjonowanie?

Podstawową funkcją meta description jest krótkie przedstawienie, co odbiorca znajdzie pod danym rezultatem wyszukiwania. Nie tworząc opisów podstron, tracisz kontrolę nad tekstem wyświetlanym w wynikach. Google pobiera wówczas dowolny fragment treści z witryny.

Meta description nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce. Określając miejsce witryny w wynikach, Google nie bierze pod uwagę tego krótkiego opisu. Nie oznacza to jednak, że należy pomijać tworzenie meta description podczas optymalizacji. Omawiane opisy częściowo bowiem wpływają na miejsce strony w rezultatach wyszukiwania. W jaki sposób? Zachęcając użytkowników do odwiedzin podstrony, generują ruch organiczny i przyczyniają się do wzrostu współczynnika klikalności CTR (ang. click through rate). Dzięki poprawie tego współczynnika roboty Google otrzymują informacje o pozytywnych doświadczeniach użytkowników na danej stronie. Meta description może odnosić się do artykułu blogowego, podstrony kategorii, produktu czy usługi.

Jak napisać dobre meta description?

Pisząc meta opisy do poszczególnych podstron, przedstaw to, co rzeczywiście użytkownik znajdzie, przechodząc w dane miejsce. Tematyka meta description niezgodna z treścią w witrynie może jedynie zwiększyć współczynnik odrzuceń. Pamiętaj, że celem meta opisów jest zachęta użytkownika do przejścia na podstronę, dlatego ich niezbędnym elementem jest CTA, np. takie jak: sprawdź, zobacz, odwiedź stronę, skontaktuj się. Aby wzmocnić działanie treści, możesz użyć słów mocy, czyli power words mających wywołać emocje w odbiorcach. Power words można podzielić m.in. na słowa:

  • chciwości (ekonomiczny, bogaty, luksusowy, oszczędny, obniżka),
  • ciekawości (kontrowersyjny, mit, tajemnica, zakazany, wyjątkowy),
  • lenistwa (dostępny, darmowy, gotowy, szybki, jak),
  • pożądania (charyzmatyczny, kuszący, zakazany, zniewalający),
  • próżności (elitarny, ty, zamożny, oszałamiający),
  • zaufania (autorytet, dowód, prawdziwy, przetestowany),
  • gniewu (denerwować, kłamstwo, nienawidzić),
  • strachu (koszmar, atak, kryzys, oszustwo).

W przypadku niektórych ofert – produktów spożywczych, restauracji, sklepów odzieżowych i drogerii kosmetycznych – warto użyć słów oddziałujących na zmysły, takich jak: aksamitny, puszysty, soczysty, szeleszczący, kawowy.

Jak nie tworzyć meta description?

Oprócz tego, jak pisać meta opisy, warto też wiedzieć, czego unikać podczas ich tworzenia. Po pierwsze, nie należy powielać meta description – każda z treści powinna odnosić się do konkretnej podstrony. W innym wypadku użytkownik po wejściu na daną witrynę szybko ją opuści, ponieważ zmyli go opis. Meta description nie powinno się też tworzyć z myślą o robotach Google, pozycjonowaniu i konieczności umieszczenia w treści jak największej liczby fraz kluczowych. Opis musi być przede wszystkim skierowany do ludzi – stanowić dla nich atrakcyjną treść i zachęcać do odwiedzenia witryny.

Meta description to tylko jeden z długiej listy elementów, o które trzeba zadbać podczas pozycjonowania strony internetowej. Chcesz wiedzieć, co jeszcze jest ważne, a także zatroszczyć się o wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania swojej witryny? Sprawdź ofertę agencji marketingowej IBIF https://www.ibif.pl/oferta/pozycjonowanie dotyczącą pozycjonowania w Lublinie i poza jego obszarem.